Sätta glögg


Har de senaste åren varit sugen på att testa att sätta glögg. Hittade ett troligen allmänt recept då jag hittade flera likadana ihopkok.  När jag tittade ner i hinken ser det inte ut som  om detta kommer bli glögg utan mer som något mina förskolebarn har blandat ihop i sandlådan. Så det skall bli spännande att se hur det kommer gå, blir det glögg eller inte.

Vill du också sätta glögg till jul, då har du fortfarande tid. Det tar tre till fyra veckor. Har är mitt recept då jag minskade ner volymen från fem till tre liter.
3 L svagdrick (två flaskor)
1,5 kg socker
3  potatisar
30 gram jäst
1-2 kanelstänger

De tre följande kryddorna höftade jag lite då det till 5 L skall vara föjlade mängd.
Kademumma 10g
Ingefära 1
Nejlika 30g
Pommeransskal

Häll svagdrickan i en kärl, jag tog en ordentligt diskad plast hink. Blanda ut och lös upp sockret. Tillsätt jästen, lös den i lite varmvatten. Skala och skiva potatisarna, häll i dem i hinken. Tillsätt kryddorna och blanda väl. Täck hinken med plastfolie med naggade hål. Ställ på en torr och rumstempererad plats i tre till fyra veckor.

Kommentarer

Populära inlägg